Van jongs af aan zat verkopen er bij Mike al in. Niet zo gek dus dat hij intern doorgroeide van Klantcontact Specialist naar Key-Accountmanager. Hoewel hij in deze rol salesgericht te werk gaat, komt er veel meer bij kijken. “Als accountmanager sluit ik nieuwe werkgevers aan bij BFNL, maar ben ik ook consulent. Het is belangrijk om een goede relatie op te bouwen met de werkgevers en ons gezamenlijke doel na te streven: zoveel mogelijk medewerkers aan het sporten krijgen.” Mike neemt ons mee in zijn dynamische salesfunctie.
De werkdag van een accountmanager bij BFNL begint met de dagstart. “Dit is belangrijk omdat we hybride werken, maar wel van elkaar willen weten wat er speelt. Samen met alle accountmanagers bespreken we de hoogtepunten van de dag ervoor en onze plannen voor de nieuwe werkdag.”
Hoe de werkdag er verder uitziet? Dat verschilt per dag! “Ik mail en bel veel met geïnteresseerde werkgevers. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het belang van vitaliteit en hoe bedrijfsfitness daaraan bijdraagt. Ook geef ik vaak demo’s van de portalen waarin werkgevers en werknemers hun sportabonnementen beheren.”
Wanneer er een nieuwe werkgever is aangesloten bij Bedrijfsfitness Nederland, stopt het werk voor Mike niet. “Onze missie is om zoveel mogelijk medewerkers aan het sporten te krijgen, en dat is precies waar ik vervolgens samen met de betreffende werkgever een plan voor maak. Zo bieden we een gepersonaliseerd communicatiepakket aan om medewerkers op de hoogte te stellen van de nieuwe bedrijfsfitnessregeling en ga ik regelmatig langs op locatie om bedrijfsfitness te promoten.”
Een goede, duurzame relatie opbouwen is een belangrijk onderdeel van het werk. “Het draait hier niet om plat verkopen. We geloven echt in onze missie en willen deze samen met de werkgevers realiseren. Met meer dan 4.000 aangesloten werkgevers en ruim 3.700 sportlocaties, durf ik wel te zeggen dat we goed onderweg zijn!”
Samen kom je verder dan alleen. Een goede samenwerking is dan ook noodzakelijk. “Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor je eigen rayon, maar is er veel contact onderling. Sales is net sport: vaak ben je in vorm, soms is de vorm iets minder. Dan kan je altijd om hulp vragen!”
Maar ook het contact met de andere teams is belangrijk. “Alle teams hebben op één of andere manier contact met de werkgevers, maar ook met hun medewerkers en de sportlocaties. Denk aan de Klantcontact Specialisten die alle drie de doelgroepen dagelijks te woord staan en de Marketeers die via de website, portalen en campagnes informatie verspreiden. Het is dus belangrijk dat we allemaal goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Gelukkig zijn de lijntjes kort en kunnen we altijd bij elkaar terecht voor vragen. We hebben elkaar allemaal nodig!”